SEO

On-Page SEO Checklist pro rok 2021

Napsal 28 prosince, 202029 prosince, 2020Bez komentáře
On Page SEO - Co to je? a jak funguje?

On-Page SEO je naprosto zásadní a klíčové pro umístění webu v Google.

Proto Vám dnes ukáži můj osobní „krok za krokem“ On-Page seznam, podle kterého si můžete vždy zkontrolovat, zda máte vše na webu nastaveno správně.

Tyto věci se díky tomuto článku naučíte:

Co je to On-Page SEO?

On-Page SEO je proces optimalizace jedné konkrétní stránky na Vašem webu. Toto by nemělo být zaměňováno s On-Site SEO, což je proces optimalizace celého webu.
Každopádně se oba tyto dva typy optimalizace navzájem nevylučují.

Získejte zdarma můj 80ti bodový On-Page SEO Checklist a dosáhněte skvělých výsledků ve vyhledávání s On-Page SEO.

Pro příklad, on-site optimalizace jako třeba nainstalování SSL certifikátu je také dobrou on-page SEO optimalizací.

Je také dobré pochopit, jaký je rozdíl mezi On-Page SEO a Off-Page SEO.

On-Page SEO vs. Off-Page SEO

Off-Page SEO není nic jiného než synonymum k vytváření zpětných odkazů.

Tvorba zpětných odkazů (neboli „off-page SEO“) je proces získávání zpětných odkazů pro Váš web.

Zatímco On-Page SEO je naprostým základem k tomu, abyste se ve vyhledávání umístili, obvykle budete ještě potřebovat nějaký zásadní off-page SEO plán, jak získat zpětné odkazy pro jednotlivé stránky webu nebo pro web jako celek.

Další otázka tedy nyní zní:

Proč je On-Page SEO důležité?

Většina lidí, kteří mají jen základní znalosti o SEO obvykle srovnává on-page SEO jen s tím, že umístí na stránku pouze klíčová slova.

Ono samozřejme nelze popřít, že klíčová slova jsou pro on-page optimalizaci zásadní, ale je za tím daleko více.

Brzy zjistíte, že on-page optimalizace zahrnuje zejména:

  • klíčová slova
  • copywriting
  • média
  • odkazy
  • uživatelskou přívětivost (UX)
  • a dokonce i konverze

Pochopení a používání všech těchto on-page SEO faktorů je důležité, protože právě to určí, jak dobře a jak vysoko se Vaše stránka v Google umístí.

Každopádně to, co Vám ukáži, není jen o umístění ve vyhledávači.

Tento checklist Vám pomůže nejen kompletně optimalizovat Vaše jednotlivé stránky, ale taktéž zvýší dobu setrvání návštěvníků na webu a pomůže vytvořit návštěvníkův vztah k Vaší značce a dokonce může zvýšit i konverze (prodeje, poptávky).

Tak pojďme na to.

Kompletní On-Page SEO Checklist

Teď si ukážeme, jak udělat On-Page SEO krok za krokem.

Pokud budete postupovat přesně podle něj, bez problémů budete schopni dokonale zoptimalizovat jednotlivé stránky Vašeho webu.

  1. Máte nastavené sledování Google Analytics?
  2. Sledujete primární klíčové slova a fráze?
  3. Dá se stránka crawlovat?
  4. Lze stránku indexovat?
  5. Cílíte na správná klíčová slova?
  6. Cílili jste někdy na tato klíčová slova?
  7. Vyhovuje stránka záměru ve vyhledávání?
  8. Je Vaše hlavní klíčové slovo v hlavičce?
  9. Stojí za to kliknout na Váš titulek?
  10. Můžete přidat do titulku modifikátory?
  11. Použili jste všechny tagy v titulcích najednou?
  12. Je titulek stránky umístěn v H1 tagu?
  13. Je primární klíčové slovo v meta popisku?
  14. Stojí za to kliknout na Váš meta popisek?
  15. Je primární klíčové slovo v URL adrese?
  16. Není URL struktura příliš dlouhá?
  17. Je Vaše primární klíčové slovo v první větě?
  18. Je Vaše hustota klíčových slov ve srovnání s konkurencí příliš agresivní?
  19. Přidali jste variace hlavního klíčového slova v textu na stránce?
  20. Přidali jste do textu synonyma (LSI klíčové slova) hlavního klíčového slova?
  21. Je Vaše stránka rozdílná a lepší než ta Vaší konkurence?
  22. Je Váš text na webu bez překlepů a gramatických chyb?
  23. Je Váš text delší (v průměru) než na webu konkurence?
  24. Je Váš text napsaný dobře?
  25. Je Váš text „skenovatelný“?
  26. Je Váš text napsaný a srozumitelný i pro žáka 8. třídy?
  27. Je Váš text poutavý?
  28. Používáte v textu krátké odstavce?
  29. Jsou Vaše nadpisy strukturovány logicky?
  30. Používáte v textu „popisné nadpisy“?
  31. Používáte variace klíčových slov, LSI nebo synonyma v nadpisech?
  32. Používáte v textu odrážky a číslované seznamy?
  33. Je váš text „čerstvý“?
  34. Používáte ve svém textu tolik nebo i více obrázku než Vaše konkurence?
  35. Používáte unikátní obrázky pro Váš web?
  36. Mají Vaše obrázky vysokou kvalitu?
  37. Používáte správný formát obrázků?
  38. Mají obrázky správný rozměr?
  39. Jsou obrázky zkomprimované?
  40. Mají Vaše obrázky popisné názvy souborů?
  41. Mají všechny Vaše obrázky správné, popisné a přesné popisky v tazích?
  42. Má Vaše stránka video obsah?
  43. Jsou videa relevantní k hlavnímu klíčovému slovu?
  44. Jsou videa pro vaši značku jedinečná?
  45. Mají videa dobrou kvalitu a jsou užitečná?
  46. Je video obsah responzivní?
  47. Jsou videa hostována/umístěna na správné platformě?
  48. Jsou videa optimalizovaná?
  49. Má Vaše stránka interní odkazy?
  50. Používáte u interních odkazů popisné „anchor“ texty?
  51. Jsou Vaše interní odkazy optimalizované s ohledem na prioritu prvního odkazu?
  52. Používáte drobečkovou navigaci (breadcrumbs)?
  53. Jsou Vaše interní linky užitečné?
  54. Používají všechny interní odkazy preferované URL?
  55. Má Vaše stránka nějaké externí odkazy?
  56. Používají všechny affiliate, sponzorované nebo placené zpětné odkazy tag „NoFollow“?
  57. Používají všechny externí odkazy nastavení „otevřít v novém okně“?
  58. Má Vaše stránka nefunkční odkazy?
  59. Jsou všechny odkazy určitě odkazy?
  60. Načte se Vaše stránka za méně než 3 sekundy?
  61. Je Vaše stránka responzivní a zobrazuje se dobře na mobilních zařízeních?
  62. Je na Vašem webu nainstalovaný SSL certifikát?
  63. Je typ písma na webu čitelný a je také snadno čitelný na všech zařízeních?
  64. Je velikost používaného fontu dostatečná, aby byl text jednoduše čitelný na všech zařízeních?
  65. Používá Váš web agresivní reklamní formáty?
  66. Má Váš web agresivní umístění reklam?
  67. Je Vaše adresa viditelně zobrazena?
  68. Používá Vaše adresa strukturovaná data?
  69. Používá Vaše stránka strukturovaná data?
  70. Jsou strukturovaná data nastavena správně?
  71. Dáváte rady ohledně zdraví, financí nebo právních věcí?
  72. Používáte příslušné texty o odmítnutí odpovědnosti (disclaimery)?
  73. Je na Vaší stránce seznam a odkazy na všechny příslušné zdroje informací?
  74. Má Váš obsah na blogu viditelného autora?
  75. Je autor důvěryhodný a kvalifikovaný psát o tématu?
  76. Má každý článek na blogu detailní info o autorovi?
  77. Má každý autor svou vyhrazenou a podrobnou stránku o sobě?
  78. Má stránka jasné CTA? (call to action)
  79. Dá se stránka sdílet?
  80. Je webdesign stránky moderní a aktuální?

Získejte zdarma můj 80ti bodový On-Page SEO Checklist a dosáhněte skvělých výsledků ve vyhledávání s On-Page SEO.

 

Výkon

1. Máte nastavené sledování Google Analytics?

Potřebujete způsob, jak měřit výkon SEO Vaší stránky a webu. Ano, Google Analytics je extrémně složité porazit, ale pokud Vám nevyhovuje, existují i další, docela dobré alternativy.

Jednou z ní je třeba Clicky.

Hlavní je, abyste se ujistili, že máte způsob, jak na svém webu sledovat provoz, co se na něm děje a měřit konverze, které získáte díky organickému vyhledávání.

Máte nastavený Google Analytics?

Díky tomuto odkazu na SEO nástroj níže zjistíte, zda máte na všech stránkách webu nastavený Google Analytics

Můžete tedy použít tento nástroj pro to, abyste zjistili, jestli máte Google Analytics nastavený.

 

2. Sledujete primární klíčové slova a fráze?

Sledování jednotlivých klíčových slov není tak jednoduché jako dřív a to zejména díky lokalizaci, personalizaci a díky ostatním faktorům.

Měli byste však stále primární klíčové slovo sledovat, abyste se ujistili, že jste „na správné cestě“.

Já osobně pro sledování klíčových slov používám Ahrefs, případně v Česku se dá použít i nástroj Collabim.

Existují ještě další nástroje jako Moz, Semrush, o těch mluvíme také hodně třeba v SEO Kurzu Online, nicméně i když je Ahrefs dražší než třeba zmiňovaný Collabim, vězte, že je to naprostá špička mezi SEO nástroji po celém světě a funguje skvěle i v Česku a na Slovensku.

 

Crawlování a indexování

3. Dá se stránka crawlovat?

Jednoduše se nemůžete umístit v Google, pokud Google roboti nemají na Vaši stránku přístup.

Soubor robots.txt a „NoIndex“ tagy jsou v tom případě většinou viníci a musíte si na to dávat pozor.

Tento nástroj je ideální, abyste zkontrolovali, zda Google může stránku crawlovat (prohledávat).

Zadejte na ní jen URL adresu a stiskněte tlačítko „Submit“ (odeslat).

Crawlování webu roboty Google

Jakmile kliknete na tlačítko „Submit“ (odeslat), nástroj Vám ukáže vše, co crawlování (prohledávání) webu vyhledávači blokuje, případně zda je vše v pořádku.

Měli byste vidět statusový kód „200“.

Pokud ne a stránku nelze crawlovat, nástroj Vám ukáže proč a jakou chybu budete muset na webu opravit.

Crawlování webu v pořádku

Taktéž pro otestování crawlování můžete použít SEO nástroj Screaming frog SEO Spider.

Klikněte na záložku „Response codes“ a vyberte „Blocked by Robots.txt“.

Response codes od SE nástroje SEO SPider

4. Lze stránku indexovat?

Mít „crawable“ (prohledávatelnou) stránku je první krok k tomu, abyste se v Google umístili.

Druhý krok je, abyste se ujistili, že Vaše stránka byla skutečně Googlem indexovaná.

Nejlepší a nejrychlejší způsob, jak toto zjistit, je zkopírovat adresu URL a vložit ji přímo do Google.

Je stránka Googlem indexxovatelná?

Již zaindexované a Googlu známé stránky by se měly ihned zobrazit.

Pokud ne a stránku ve vyhledávání nevidíte, tak musíte provést několik dalších kroků.

Nejprve zkontrolujte, zda na stránce není „NoIndex“ tag.

Stačí kliknout na kartu „Directives“ ve Screaming Frog SEO Spideru a vybrat záložku „NoIndex“ z filtru.

Noindex tag na stránce, problémy s indexací

Pokud taková stránka projde testem ve Screaming frog SEO Spideru a má opravdu tag „NoIndex“, musíte se zaměřit na architekturu webu.

Občas je i stránka na Vašem webu umístěna velmi hluboko a daleko a proto se k ní vyhledávače nedostanou.

Tento problém je nejčastější u online eshopů nebo velkých webů.

Chcete-li to ověřit, klikněte na kartu v SEO Spideru s názvem „Site Architecture“ a podívejte se do části „Crawl Depth“.

Crawl Depth - SEO Spider

Potřebujete, aby většina Vašich stránek nebyla „dále“ než na tři kliknutí.

Jakmile Vaše stránka projde oběma testy, měli byste použít nástroj „Fetch as Google“ (Načíst jako Google).

Pokud máte novou verzi Google Search Console, jmenuje se to URL Inspection.

URL Inspection Google Search Console

 

Poslední způsob, jak zaindexovat stránku je získat pro ni zpětné odkazy.

Teď, když už víte, jak sledovat výkon SEO, Vaše stránka je crawlovatelná a indexovaná, je čas optimalizovat ji pro Vaše primární klíčové slovo.

 

Klíčová slova

5. Cílíte na správná klíčová slova?

Upřímně, někteří lidé přeceňují svoji schopnost umisťovat se na některá klíčová slova.

Abyste mohli cílit na správná klíčová slova, musíte projít rozsáhlými procesy kvalifikace klíčových slov a důkladnou analýzou konkurence.

Nechci se tu tím zabývat příliš do detailů, každopádně toto je můj proces kvalifikace klíčových slov.

Zaprvé, otevřte si SEO nástroj Ahrefs.

SEO obtížnost klíčového slova

Klíčová slova můžete rychle eliminovat na základě určení jejich obtížnosti (KD – Keyword Difficulty).

Uvedu příklad, novější webové stránky, nebo stránky, které ještě nemají doménovou autoritu, by neměly cílit na klíčová slova větší než 50 KD.

Takže, pokud Vaše klíčové slovo projde KD testem, musíte svůj web porovnat s konkurencí (v průměru).

Shromážděte tato následující data od každého konkurenta a vytvořte jejich průměr:
  • DR (Domain Rating, používá Ahrefs), počet zpětných odkazů, počet unikátních domén, které na web konkurence odkazují (tato všechna data exportujte z Ahrefs).
  • Počet slov (zjistit se dají pomocí tohoto nástroje)

Díky této analýze si můžete vytvořit celkový plán, co musíte udělat pro to, abyste mohli konkurovat na kýženém klíčovém slovu.

 

6. Cílili jste někdy na tato klíčová slova?

Kanibalizace klíčových slov (když na více stránkách používáte dokola hlavní klíčové slovo a tím se většinou i více stránek z jednoho webu zobrazuje v SERPu na stejný dotaz) je něco, na co byste měli pamatovat.

Tady je příklad:

Kanibalizace klíčových slov

Vyhnout se kanibalizaci klíčových slov hned ze začátku by měla být priorita každé SEO kampaně.

Věřte mi, že je to doslova noční můra pracovat na SEO kampani, kde se děje kanibalizace klíčových slov ve velké míře.

Toto musíte vědět:

  • Vyberte si jedno klíčové slovo na stránku a pak se zaměřte na úpravu nebo vytvoření této jedné stránky.
  • Nevytvářejte a neoptimalizujte jinou stránku pro stejné klíčové slovo.

Zmínil bych ještě zahraniční „the hub and spoke“ model.

Pokud máte jiný záměr, můžete cílit na podobná, úzce související klíčová slova.

Pro příklad na SEO Kurzu Online.

Mohu udělat příspěvek na blogu: „Jak udělat SEO Audit“ (poskytuji informaci o tom jak) a pak mohu vytvořit další článek na blogu: „SEO Audit Služba“ (a tady již hledám konkrétní potenciální zákazníky).

Tato klíčová slova jsou si velmi podobná, ale mají zcela odlišný záměr.

Tady je nákres od Jimmyho Daly:

Hub content strategie

PS: Hlavně tu myšlenku toho modelu nepřekruťte tím, že si budete myslet, že byste měli začít tvořit jednu malou stránku za druhou s Vaším primárním klíčovým slovem.

 

7.Vyhovuje stránka záměru ve vyhledávání?

Pokud mě sledujete, nebo jste členem SEO Kurzu Online, tak věřím, že už Vás toto nebaví poslouchat pořád dokola.

Ale pravda je, že je to neskutečně důležité a je to věc, kterou velká část webů dělá špatně.

Toto jsou 4 hlavní kategorie záměru vyhledávání:

  • Informační – „Jak získat zpětné odkazy“
  • Transakční – „koupit zpětné odkazy“
  • Srovnávání – „Moz vs Ahrefs“
  • Navigační – „SEO Kurz Online“

Pochopení záměru, co s cílovým klíčovým slovem plánujete, by mělo určit, jak budete strukturovat svou stránku.

Uvedu příklad, pokud cílíte na frázi s klíčovým slovem, která má informační záměr („Jak něco…“), pak by měla tato stránka návštěvníky vzdělávat a pokusit se vytvořit s nimi vztah.

Většina hledajících není připraveno něco koupit, když hledají informační klíčová slova.

Toto je dobrý model, který mám rád: „TOFU-MOFU-BOFU“.

Tofu mofu bofu tunel

Vrch funnelu: Budování povědomí o Vás, vaší značce, nebo problému, který řešíte

Střed funnelu: Učíte návštěvníky/lidi, jaké si vybrat řešení

Spodek funnelu: Vysvětlujete, proč je Váš produkt to nejlepší řešení

Takže návštěvníci jsou většinou na začátku jejich cesty stát se Vaším zákazníkem.

A když si toho jste vědomi, můžete svou stránku strukturovat jako zdroj informací a vzdělávání.

Rozhodně to neznamená ale, že bystě neměli návštěvníka tlačit do další fáze nákupního cyklu, ale musíte pro to udělat nějaké kroky.

V této fázi již osobně využívám „lead magnetů“ a používám je k CTA (click to action – například k získání emailu na potenciálního zákazníka a podobně).

8. Je Vaše hlavní klíčové slovo v hlavičce?

Je jasné, že většina SEOařů se v názorech mnohdy rozchází, nicméně jediná věc, na které se opravdu všichni shodnou je to, že Vaše hlavní klíčové slovo by mělo být v hlavičce stránky (v tzv. title tagu).

Pokud budete můj SEO checklist používat, ujistěte se, že cílené klíčové slovo v hlavičce stránky opravdu máte.

< title > Jak vytvořit zpětné odkazy v 2021 (Nový návod)< / title >

Každopádně, pokud by bylo on-page SEO jen tak jednoduché, že by stačilo vložit klíčové slovo do hlavičky stránky, byla by najednou spousta „SEO Expertů“ úspěšných.

Tady je pravda:

Umístění klíčového slova do hlavičky stránky je to nejmenší minimum, co můžete v On-Page SEO udělat.

A pokud chcete optimalizaci hlavičky zlepšit, musíte zlepšit míru prokliknutí (a třeba udělat titulek zajímavější).

To mě přivádí k dalšímu bodu…

9. Stojí za to kliknout na Váš titulek?

Google používá slova v hlavičce stránky (title tag), aby pochopil, o čem stránka je.

K tomu ale musíte pochopit u titulků jednu věc:

Míru prokliku (CTR).

Můžete najít míru prokliku v SERPu v Google Search Console, když kliknete na záložku „Performance“.

Míra prokliku CTR

Je důležité, abyste titulek udělali vždy co nejvíce přitažlivým a klikatelným.

Prostě musí zaujmout.

Zapamatujte si:

Zvýšením Vašeho CTR v SERPu je jednou z nejjednodušších metod, jak získat více organické návštěvnosti na web bez toho, aniž byste vytvářeli nový obsah.

 

10. Můžete přidat do titulku modifikátory?

Modifikátory titulků jako třeba: „nejlepší“ nebo třeba rok („2021“) Vám může pomoci získat více long-tailové organické návštěvnosti.

SEO Modifikátory titulků

11. Použili jste všechny tagy v titulcích najednou?

Titulky stránek mohou být dlouhé maximálně 65 znaků, pak jsou v SERPu Google zkráceny.

65 znaků, zkrácení nadpisu v SERPu

Měli byste tomuto faktu tedy hlavičky přizpůsobovat.

Ujistěte se, že je Vaše klíčové slovo v přední části titulku stránky a pak použijte techniku copywritingu a pokuste se co nejvíce nalákat hledající, aby kliknuli právě na Váš web a výsledek ve vyhledávání.

Můžete použít SEO nástroj Screaming Frog SEO Spider a můžete najít všechny stránky s titulky delší nebo kratší 65 znaků.

Jen klikněte na „Page Titles“ a pak klikněte na „Filter“ v dropdown menu.

Hlavička stránky s více než 65 znaky

 

12. Je titulek stránky umístěn v H1 tagu?

Každá stránka na Vašem webu by měla mít H1 tag.

Můžete použít Screaming Frog SEO Spider a najít, které stránky momentálně H1 tag nemají.

Klikněte na záložku „H1“ a vyberte „Missing H1s“ ve „Filter“ dropdown menu.

Chybějící H1 tag na stránce webu

Nyní si možná kladete otázku:

Můžete mít na jedné stránce webu více H1 tagů (nadpisů) a jaký to má vlastně dopad na výkon SEO?

Odpověď je ano, ale používal bych tuto možnost jen opravdu za vzácných okolností, pokud teda o tom vůbec přemýšlíte.

 

13. Je primární klíčové slovo v meta popisku?

Stává se poměrně často, že Google Vaše meta popisky (meta description) sám od sebe přepíše.

Může se stát, že Google Váš meta popisek vymění za prvních pár vět článku a děje se tak v  70% případech.

I přes to byste meta popisky měli psát a použít v nich Vaše hlavní klíčové slovo pro konkrétní stránku.

 

14. Stojí za to kliknout na Váš meta popisek?

Stejně jako u titulků, měli byste se snažit udělat Váš meta popisek co nejvíce klikatelný – aby upoutal pozornost a přivedl Vám návštěvníka z vyhledávání.

Můžete se inspirovat zajímavým návodem, který sám používám na tomto odkaze.

 

15. Je primární klíčové slovo v URL adrese?

Dle mých zkušeností ze spousty SEO kampaní, stránky, které mají hlavní klíčové slovo v URL adrese, jsou většinou nejvýkonnější.

Google se tím taktéž netají a tvrdí, že mít klíčové slovo v URL adrese je taktéž malý hodnotící faktor.

16. Není URL struktura příliš dlouhá?

Existují důkazy, že kratší URL adresy fungují o něco lépe, ale je to pravděpodobně hodně malý hodnotící faktor Google.

Dělka URL v SEO

Hlavním důvodem, proč byste URL měli zkrátit je uživatelská přívětivost (User Experience – UX).

A to protože dlouhé URL adresy je těžké si zapamatovat a složité je sdílet.

Abych to shrnul, tak v tom, mít dlouhé URL, nevidím žádný benefit.

Takže zkraťte všechny dlouhé URL a nechte v nich jen jedno klíčové slovo, na které cílíte.

(Nezapomeňte původní URL 301 redirectovat, aby na Vašem webu nevznikla 404 chyba a Google stránku nevyřadil z vyhledávání.)

 

17. Je Vaše primární klíčové slovo v první větě?

Popravdě je hodně složité otestovat mikro on-page SEO faktory jako třeba umístit klíčové slovo do první věty.

Každopádně jsem to vždy dělal a budu dělat.

Zastávám názor, že pokud chcete, aby algoritmy Google skutečně rozuměly a věděly, o čem stránka je, musíte jim to jasně vysvětlit.

Přirozené umístění cíleného klíčového slova v první větě je perfektní způsob, jak dosáhnout cíle a kýženého výsledku.

 

18. Je Vaše hustota klíčových slov ve srovnání s konkurencí příliš agresivní?

Většina lidí a SEO expertů tvrdí, že byste neměli věnovat pozornost hustotě klíčových slov.

Ve většině případů souhlasím.

Obsah webu byste měli psát co nejpřirozenějším způsobem a hustota klíčových slov by tím měla být v pořádku.

Každopádně neškodí mrknou se na konkurenci a určit průměrnou hustotu klíčových slov pro svou cílovou klíčovou frázi.

Použijte tento nástroj a získejte hustotu klíčových slov na webu každého konkurenta a po té jednotlivé výsledky zprůměrujte.

porovnání hustoty klíčových slov

Pak jen porovnejte svou aktuální hustotu klíčových slov s průměrným výsledkem.

Pokud vytváříte úplně novou stránku, tak nejprve vytvořte obsah a až posléze jej upravujte.

Pamatujte:

Umístění klíčových slov je mnohem důležitější než jejich hustota.

 

19. Přidali jste variace hlavního klíčového slova v textu na stránce?

Je celkem chytré strukturovat stránky podle jednoho klíčového slova.

Meli byste se ale také pokusit získat pozice ve vyhledávání i pro úzce související varianty tohoto slova.

Jedním z mých oblíbených způsobů, jak tyto varianty najít, je použití Ahrefs Keyword Exploreru.

Vložte Vaše hlavní klíčové slovo a klikněte na „Also rank for“.

varianty klíčových slov

20. Přidali jste do textu synonyma (LSI klíčové slova) hlavního klíčového slova?

Google Hummingbird algoritmus je navržen tak, aby hodnotil stránky nejen na základě klíčových slov, ale i témat.

Ano, i když je důležité stránku strukturovat podle primárního klíčového slova, musíte na ní použít i další relevantní synonyma a témata.

Takový malý tip, stačí si dát do Google své klíčové slovo a Google Vám našeptá další, případně ještě ukáže varianty úplně naspodu ve vyhledávání.

 

Obsah

21. Je Vaše stránka rozdílná a lepší než ta Vaší konkurence?

Unikátní stránka je lepší než ta dlouhá.

Každá stránka (kterou chcete umístit vysoko ve vyhledávačích) musí přinést něco nového.

Vždy se při psaní nového obsahu ptejte sami sebe: „Jak udělám tuto stránku odlišnou od toho, co již existuje? A jak poskytnu ještě větší hodnotu?“.

Toto je o dost jednodušší, když konkurujete na informační dotazy.

Jak ale udělat stránku unikátní, když konkurujete na transakční dotazy jako třeba: „právník Praha“?

Musíte udělat přesně toto:

Využijte obsah, který je unikátní pro Váš brand.

To mohou být reference od zákazníků, případové studie nebo třeba výsledky, kterých jste dosáhli.

Toto by ostatně mělo být tím hlavním, pokud děláte zejména lokální SEO, protože se musíte snažit přesvědčit hledající na Google, že jste nejlepší.

A dosáhnete toho tak, že budete mít ohromný ohlas a tím vytvoříte autoritu své značky.

 

Za druhé:

UI/UX (User Interface a Experience – uživatelská přívětivost) Vašich stránek musí být lepší než Vaší konkurence.

Naštěstí většina lokálních stránek a businessů není moc ochotna investovat do designu.

Tím získáváte strategickou výhodu.

Dalším faktorem je, že většina lokálních webů a podnikatelů naprosto ignoruje UX.

Stránky zaměřené na transakční dotazy by měly být již od začátku tvořeny pro získávání konverzí (splnění cílů).

To znamená, že například poptávkové formuláře by měly být co nejvíce viditelné a s tím také CTA.

Za třetí, většina lokálních firem není ochotna investovat čas nebo peníze do tvorby videií, grafického designu nebo kvalitních fotografií.

Měli byste investovat do multimédií, pokud to tedy myslíte s onlinem vážně.

Osobně videa ať už v Česku nebo USA tvořím, a to hodně.

Vždyť přece třeba Youtube patří Google a je to další vyhledávač.

Spolu s tím doporučuji poslední věc a tou je vzdělávat.
  • Můžete na Vaši stránku přidat FAQ (často kladené otázky), díky nimž se návštěvník stane pravděpodobněji zákazníkem nebo vytvoří poptávku?
  • Jste schopni jim poskytnout přesné, nezaujaté informace a vzdělat je o tématu, které s nimi řešíte, abyste jim pomohly udělat rozhodnutí?

Tím, že návštěvníkům pomůžete a přidáte nějakou hodnotu jen tak „z dobré vůle“, budujete důvěru ve Vaši značku.

A důvěra je klíč k vysokým konverzím.

 

22. Je Váš text na webu bez překlepů a gramatických chyb?

Vždy si to, co píšete, po sobě čtěte.

Pokud píšete v češtině, můžete použít ke psaní Word, který spoustu chyb odhalí anebo třeba v angličtině nástroj Grammarly.

Na základě toho, co Google uvedl ve svých „Pokynech pro hodnocení kvality vyhledávání„, nemá rád pravopisné chyby.

Google nemá rád pravopisné chyby

Pokud si tímto nejste jistí, zda to zvládnete, můžete si najmout korektora textu nebo redaktora, který bude Vaše texty kontrolovat nebo psát.

 

23. Je Váš text delší (v průměru) než na webu konkurence?

Existuje studie říkající, že stránky s více slovy mají v Google obvykle lepší výkon.

Délka textu na webu

Každopádně to nevytahujte z kontextu.

Váš text na webu musí být dobře zpracovaný a hlavně promyšlený.

Psaní několika tisíc slov obsahu, které jsou naprosto o ničem, vám nijak nepomohou.

Jak jsem v předchozím bodu zmínil, Vaše stránka se musí radikálně lišit od Vaší konkurence.

Není to jen o tom, aby byla prostě a jednoduše delší.

Google se v hodně případech dívá i na faktory typu míra opuštění, jak dlouho návštěvník strávil na stránce a pokud text nebude zajímavý a poutavý, návštěvník stránku velmi brzy zavře.

Můžete zase použít tento nástroj na zjištění počtu slov konkurence a taky je na to dobrý nástroj Screaming Frog SEO Spider, kde si můžete taktéž zjistit, jak dlouhé texty konkurence na webu má.

 

24. Je Váš text napsaný dobře?

Někteří SEO experti zapomínají, že ne všechny copywritingové texty jsou stejné.

To, že napíšete článek o délce 2000 slov ještě neznamená, že je napsaný dobře.

Psaní je dovednost, kterou někdo ovládá lépe a někdo hůře.

Máte tedy dvě možnosti:

  • Strávit tisíce hodin psaním a čtením, abyste si svoje copywritingové znalosti a zkušenosti vylepšili.
  • Najmout si / zaplatit někomu, kdo tyto znalosti a dovednosti má.

Pokud neumíte dobře psát a nemáte rozpočet k tomu, abyste si najmuli zkušeného copywritera, tak obsah napište sami a najměte si alespoň editora, který Vám text zkontroluje a upraví.

 

25. Je Váš text „skenovatelný“?

Návštěvníci většinou text na webu nejprve „oskenují“, než jej reálně začnou číst.
To znamená, že přejedou očima text z vrchu dolů a musí je ideálně zaujmout nadpisy, které by jim měly říct, o čem Váš text je.
Proto byste měli používat všechny dostupné metody k tomu, abyste „skenovatelnost“ svého webu co nejvíce vylepšili.

Toto je obzvláště důležité pro stránky, které mají velký a dlouhý obsah – například prodejní texty, články na blogu aj.

Pokud chcete v tomto bodu uspět, použijte tento můj dvoukrokový návod:

  • Zaprvé, oskenujte si cílovou stránku, kterou chcete optimalizovat.
  • Poté sami posuďte, zda čtenář pochopí, o čem stránka je, aniž by ji celou přečetl.

26. Je Váš text napsaný a srozumitelný i pro žáka 8. třídy?

Samozřejmě existují odvětví, které si odborné texty v podstatě vyžadují.

 

Váš obsah by měl být napsaný tak, aby byl srozumitelný a použitelný v praxi.

 

Pokud čtěnář nechápe, o čem mluvíte (potažmo píšete), nebo jak má použít v praxi to, o čem zrovna mluvíte, máte docela problém.

Hodně expertů zapomíná na to, že nikoho nezajímá to, kolik toho víte nebo jaké máte zkušenosti.

Máme jako lidé vlastní zájmy a chceme pouze vědět, jak přesně nám můžete pomoci.

Proto je důležité, aby Váš obsah uměl přečíst a porozuměl mu i žák 8. třídy.

Pokud tohoto docílíte, bude Váš obsah pro čtěnáře srozumitelný, jednoduše jej čtenáři rovnou aplikují a taktéž z Vás udělá uznávaného odborníka.

Pro korekturu pravopisu můžete použít třeba nástroj Korektor v češtině a v angličtině používám buď Hemingway nebo Grammarly.

 

27. Je Váš text poutavý?

Psaní textu „jako pro žáka 8.ročníku“ je prvním krokem k tomu, napsat poutavý a čtivý text.

Druhým krokem je to, že byste svého čtenáře měli zaujmout.

Lidé chtějí nejprve konzumovat obsah před tím, než něco začnou dělat nebo od Vás nakoupí.

Proto jsou všechny taktiky copywritingu stejně důležité.

Z pohledu SEO, pokud čtenáře Váš obsah zajímá a konzumuje jej, je to pozitivní signál, že to děláte správně.

Prodlouží se průměrná doba návštěvy na webu a pokud jste odvedli se psaním dobrou práci, návštěvník udělá další akci jako třeba nasdílí Váš web, navštíví další stránku, přidá se na emailový list, vytvoří poptávku nebo dokonce koupí Váš produkt.

A teď se ptám.

Jak uděláte svůj text poutavějším?
  • Zaprvé, text pište tak, jakobyste jej psali přímo čtenáři. Používejte slova jako „Vy, Váš, Vaše, případně Ty, Tvoje“.
  • Zadruhé proplétejte příběhy s body, o kterých píšete.
  • A zatřetí, měli byste vědět, o čem reálně píšete. Ono v dnešní době je snadné předstírat, že něčemu rozumíte, nicméně většina čtěnářů to pozná.

28. Používáte v textu krátké odstavce?

Dlouhé odstavce působí na uživatele jako kryptonit.

Masivní bloky textu jsou jednou z nejvíce odpudivých věcí, se kterými se v online světe setkáte.

Mějte svoje odstavce krátké a „skenovatelné“.

Neměli byste překročit použití tří vět na jeden odstavec.

Vím, že toto Vás ve škole učitelé neučili, pravděpodobně totiž nikdy nic na internetu neprodali.

 

29. Jsou Vaše nadpisy strukturovány logicky?

Používání logické struktury stránky pravděpodobně nebude mít nějaký zásadní vliv na Váš výkon SEO, ale i tak si myslím, že používání logických struktur je dobrý postup.

Používání logické struktury stránek a nadpisů

Každá stránka by měla obsahovat H1 tag, a měly by jej posléze následovat další tagy: H2,H3,H4 atd.

 

30. Používáte v textu „popisné nadpisy“?

Hodně o popisných nadpisech jsem se naučil od Franka Kerna.

Stručně řečeno… čtenář by měl být schopen oskenovat Vaše nadpisy a jednoduše tím pochopit, o čem obsah stránky je.

Kern to označuje jako „nadpisy, které vyprávějí příběh“.

Struktura stránky

Frank také zmínil, že čtenáři téměř vždy nejprve „oskenují obsah“ než se odhodlají a začnou číst celý článek.

Proto je popisné nadpisy používat tak důležité.

 

31. Používáte variace klíčových slov, LSI nebo synonyma v nadpisech?

H1 tag by měl být vždy podobný Title tagu (nadpisu v hlavičce).

A všechny ostatní nadpisy by měly obsahovat různé varianty primárního klíčového slova, LSI nebo synonyma.

Úžasný nástroj, jak různé varianty klíčového slova najít je nástroj Answer the public (funguje skvěle i v češtině).

 

32. Používáte v textu odrážky a číslované seznamy?

Používejte odrážky a číslované seznamy tak často, jak jen můžete.

Používání odrážek a číslovaných seznamů

Toto „rozbije“ Váš obsah na části a usnadní čtenářům čtení textu.

 

33. Je váš text „čerstvý“?

Svoje texty byste měli alespoň jednou za rok až dva zkontrolovat, zda-li jsou stále přesné a aktuální.

Udržování Vašeho obsahu přesným a aktuálním je kritické, abyste uspokojili algoritmy Google.

Tento fakt je i nespočetněkrát zmíněn v pokynech pro hodnocení vyhledávačem Google (Google’s Search Engine Evaluator Guidelines).

Neaktuální informace v SEO

Taktéž ROI (návratnost investice) je lepší, pokud stávající texty vylepšujete, narozdíl od tvoření úplně nových.

Třeba když za psaní takových článků musíte platit copywriterovi.

 

Obrázky

34. Používáte ve svém textu tolik nebo i více obrázku než Vaše konkurence?

Díky unikátním obrázkům děláte svou stránku zajímavější a poutavější.

Měli byste se snažit mít alespoň tolik obrázků, co Vaše konkurence.

Nebo ideálně i více.

 

35. Používáte unikátní obrázky pro Váš web?

Stejně jako u psaní, nejsou všechny obrázky vytvářeny stejně.

Vždy se snažte mít na stránce UNIKÁTNÍ obrázky a grafiku.

To samozřejmě může znamenat, že budete muset najmout grafika nebo fotografa, případně investovat do některé z kvalitních fotobank.

Ale je to užitečná investice, protože lepší grafika zlepší kvalitu a přitažlivost Vaší stránky.

Plus to může vylepšit Váš brand, pokud se grafice budete opravdu věnovat.

36. Mají Vaše obrázky vysokou kvalitu?

Dát na stránku unikátní obrázky je první krok.

V druhém kroku byste se měli ujistit, zda jsou opravdu dobré.

Pokud to neumíte, najměte si profesionálního grafika nebo fotografa.

Vím, že většina firem miluje snižování nákladů a chce ušetřit peníze, kde se dá, ale z dlouhodobého hlediska Vám to ve skutečnosti žádné peníze neušetří, protože nekvalitní grafika a fotky naopak poškozují vnímání Vaší značky.

 

37. Používáte správný formát obrázků?

Rozhodovat se mezi formáty PNG, JPEG nebo GIF nebude mít velký vliv na SEO, ale může to razantně pomoci s načítáním stránky.

PNG má nejvyšší kvalitu ze všech tří zmíněných formátů.

To znamená, že úplné načtení stránky bude pravděpodobně trvat nejdéle.

Pokud umíte anglicky, doporučuji mrknout na tento návod, abyste lépe porozuměli těmto typům souborů.

Nebojte se, není to rozhodnutí „na život a na smrt“.

Ve většině případů se používají formáty PNG a JPG, jsou nejběžnější.

 

38. Mají obrázky správný rozměr?

Obrázky by měly být nahrány na web v takové velikosti, v jaké se zobrazují na Vašem webu.

Tím zabráníte tomu, že se bude obrázek sám při načítání webu zmenšovat a tím zlepšíte rychlost načítání stránky.

 

39. Jsou obrázky zkomprimované?

Používání obrázku s vysokou kvalitou je velmi důležité.

Musíte se ale ujistit, že se optimalizují tak, aby se rychle načítaly.

Obrázky jsou často jedním z největších viníků, proč se Váš web načítá pomalu.

Komprimace obrázků je klíčem k prevenci tohoto problému.

Komprese obrázků na web

Doporučuji používat nástroj jako OptimizeZilla.

Umožní Vám totiž zobrazit zkomprimovaný a nezkoprimovaný obrázek vedle sebe.

Tím se můžete ujistit, že optimalizujete jeho velikost a rychlost načítání a neohrožujete kvalitu obrázku.

Další z mých oblíbených nástrojů je PicResize.

 

40. Mají Vaše obrázky popisné názvy souborů?

Google doporučuje pro obrázky používat popisné názvy souborů.

Co to znamená?

To znamená, že byste obrázky měli ukládat na základě toho, co obrázek obsahuje.

Uvedu příklad, pokud je na obrázku Vaše auto Škoda Fabia 2020, měl by být název souboru: „auto-skoda-fabia-2020.png“ a cesta k němu by měla vypadat nějak takto: „https://www.vasweb.cz/wp-content/uploads/2020/12/auto-skoda-fabia-2020.png“.

To Vám pomůže s výkonem SEO u obrázků.

Každopádně to ale s počtem klíčových slov v názvu souboru nepřehánějte.

Všeho s mírou.

 

41. Mají všechny Vaše obrázky správné, popisné a přesné popisky v tazích?

Google roboti používají ALT tagy, aby pochopili to, co na obrázku je.

ALT tag u obrázků

Používejte pro každý obrázek popisný tag ALT.

Třeba ve WordPressu jej nastavíte ve sloupci vpravo při nahrávání a výběru obrázku v knihovně médií.

 

Video

42. Má Vaše stránka video obsah?

Video je jedno z nejpreferovanějších médií v online prostředí.

Video je také jeden z nejlepších způsobů, jak zaujmout hledající a udržet je na své stránce déle.

Což je pozitivní signál.

Určitě doporučuji investovat do videa, i pokud je konkurence nevytváří.

 

43. Jsou videa relevantní k hlavnímu klíčovému slovu?

Stejně jako Vaše obrázky a texty musí být video hyper-relevantní k obsahu stránky.

 

44. Jsou videa pro vaši značku jedinečná?

Jasně, můžete jít na Youtube, najít nějaké relevantní video a vložit jej na svou stránku.

Ale to není ta nejlepší dlouhodobá strategie.

Měli byste vytvářet svá vlastní, jedinečná videa, protože to je opravdu skvělý způsob, jak vylepšit vnímání Vaší značky.

A také je to další způsob, jak zvýšit vyhledávatelnost Vaší stránky na druhém největším vyhledávači na světě a tím je Youtube.

 

45. Mají videa dobrou kvalitu a jsou užitečná?

Video obsah je neskutečně efektivní na mnoha různých frontách, pokud jej vytvoříte vysoce kvalitní a hodnotný.

Vaším cílem by mělo být vytvořit nejlepší možný video obsah, jaký můžete.

Ale je tu výzva:

Když začnete nahrávat, musíte být poutaví a dobře artikulovat.

To vyžaduje čas a cvik.

Takže buď tomu musíte dát čas, abyste vše vypilovali, nebo si musíte najít dalšího člena týmu, který může Vaši značku a třeba i produkt prezentovat na videu.

Nechci jít moc do podrobností, co se týče videí, protože to je rozsahově úplně mimo tento On-Page SEO Checklist, ale pokud Vám mohu dát jedno doporučení, napište si text, který chcete na videu říct, dopředu.

Mě osobně to hodně pomáhá, zejména u odbornějších videí.

 

46. Je video obsah responzivní?

Vaše video vložené na stránku by mělo být snadno viditelné a přehratelné na všech zařízeních.

Většinou jsou videa na Youtube, Vimeo nebo třeba Wistia přizpůsobené pro to, aby byly responsivní a zobrazovaly se korektně, nicméně na některých „na míru“ tvořených webech nebo různých placených platformách mohou dělat se zobrazením problémy.

Můžete použít tento nástroj a vyzkoušet, zda jsou Vaše videa responsivní.

A pokud není, musíte optimalizovat design webu.

Můžete také tento nástroj zmíněný výše použít a videa optimalizovat pomocí něj.

 

47. Jsou videa hostována/umístěna na správné platformě?

Rozhodout se, kde hostovat Vaše videa, je důležité jak z hlediska SEO, tak i z hlediska businessu.

Ze SEO hlediska je Youtube král, protože je to největší video vyhledávač na světě.

Proto hostování videí na Youtube a jejich následné embedování (vložení) na stránku s Vašimi klíčovými slovy může mít dvojnásobný efekt.

Můžete je totiž umístit ve vyhledávání v obou vyhledávačích – tj. jak v Google, tak i na Youtube a díky tomu získat maximální možnou viditelnost v obouch vyhledávačích.

Samozřejme, pokud nemáte zájem a chuť budovat Youtube kanál, můžete svá videa hostovat kdekoliv a i přesto získáte všechny výhody, které natáčení videí má.

 

48. Jsou videa optimalizovaná?

Titulek ve videu by měl zahrnovat klíčové slovo stránky, na kterou cílíte.

Například, pokud natáčíte video o opravě motocyklu, mělo by video obsahovat v titulku klíčové slovo „oprava motocyklu“.

 

Odkazy

49. Má Vaše stránka interní odkazy?

Interní odkazy jsou opravdu účinný způsob, jak budovat a zvýšit webovou autoritu.

Pomáhá taktéž vylepšit crawlabilitu (procházení) a indexovatelnost Vašeho webu, a pomáhá dostat do vyhledávání i další důležité stránky.

 

50. Používáte u interních odkazů popisné „anchor“ texty?

Na rozdíl od externích zpětných odkazů by Vaše interní odkazy měly používat anchor texty (kotvy) a měly by taktéž obsahovat relevantní klíčová slova.

Můžete použít nástroj Screaming Frog SEO Spider, abyste získali představu o tom, jak moc interní odkazy a kolik používá Vaše konkurence.

 

51. Jsou Vaše interní odkazy optimalizované s ohledem na prioritu prvního odkazu?

Velký faktor, který byste měli mít na paměti, je takzvaná „priorita prvního zpětného odkazu“.

To znamená, že algoritmus Google (pravděpodobně) bere v potaz pouze první odkaz / anchor text na stránce.

To je hlavní důvod, proč se obvykle vyhýbám umístění stránek, které chci umístit ve vyhledávání, do menu.

 

52. Používáte drobečkovou navigaci (breadcrumbs)?

Drobečková navigace je užitečná pro velké weby nebo eshopy.

Mějte tedy na paměti princip priority prvního odkazu, o kterém jsme si říkali výše.

drobečková navigace SEO

Zvláště pokud se snažíte dostat do vyhledávání stránky kategorií.

 

53. Jsou Vaše interní linky užitečné?

Vkládání interních odkazů na stránku pouze za účelem získání pozic ve vyhledávání není dobrý nápad.

Pamatujte, že cílem je vždy udělat stránku přívětivou pro uživatele.

Každý interní odkaz by měl sloužit svému účelu nebo nějak pomoct uživateli.

Obecně platí, že dokud linkujete (odkazujete na) relevantní a hodnotné stránky, bude vše v pořádku.

 

54. Používají všechny interní odkazy preferované URL?

Přesun stránky na novou doménu, změna URL adresy, nebo třeba instalace SSL certifikátu může způsobit změnu URL adresy.

Konečným výsledkem je tzv. „redirect chain“ (řetězec přesměrování).

Řetězec přesměrování - redirect chain

 

Řetězová přesměrování odkazují z jednoho přesměrování stránky na druhé.

Pokud se tak děje přes spoustu odkazů, může dojít k pomalému načítání.

Jak opravit řetězec přesměrování

Měli byste tedy zkontrolovat své interní odkazy, abyste se ujistili, že používají Vámi preferované URL adresy.

Pro snadné 301 přesměrování osobně používám plugin Yoast SEO pro WordPress, případně tyto přesměrování umí nastavit v administraci téměř každý webhosting.

 

55. Má Vaše stránka nějaké externí odkazy?

Odkazovat na relevantní a věrohodné zdroje buduje důvěru ve Vaši stránku.

 

56. Používají všechny affiliate, sponzorované nebo placené zpětné odkazy tag „NoFollow“?

Google ve svých pokynech pro webmastery zmiňuje, že všechny placené odkazy by měly mít tag „NoFollow“.

NoFollow tag by měl zabránit šíření doménové autority z odkazující stránky.

 

57. Používají všechny externí odkazy nastavení „otevřít v novém okně“?

Cílem by mělo být udržet uživatele na Vašem webu co nejdéle.

Proto byste měli nastavit všechny externí odkazy tak, aby se otevíraly v novém okně.

Otevírání externího odkazu v novém okně

Já vím, že tento bod je spíše banalita, nicméně byste nevěřili, kolik webů to nastaveno nemá.

58. Má Vaše stránka nefunkční odkazy?

Nefunkční odkazy mají dopad na uživatele a celkovou přívětivost webu.

Je třeba je tedy řešit a web kontrolovat.

Doporučuji kontrolu provádět každý čtvrtrok, abyste nefunkční odkazy indentifikovali a opravili co nejdříve.

Doporučuji použít Screaming frog SEO Spider, díky němu nefunkční odkazy naleznete velmi rychle.

Klikněte na záložku „Response Code“ a pak klikněte na dropdown filtr a vyberte „Client (4XX)“ a klikněte na na „Inlinks“, abyste našli všechny nefunkční odkazy.

Jak odhalit nefunkční odkazy na webu

 

59. Jsou všechny odkazy určitě odkazy?

Občas se stane, že se webdesign střetne s UX (uživatelskou přívětivostí).

Designovat odkazy může být někdy náročné.

Zastávám názor, že všechny odkazy by měly být vždy podtržené a měly by mít jinou barvu písma než klasický text na stránce.

Jak stylovat odkaz na webu

Na odkazy by taky mělo vždy jít kliknout.

 

User Experience – Uživatelská přívětivost (UX)

60. Načte se Vaše stránka za méně než 3 sekundy?

Rychlost načítání webu je jeden z nejdůležitějších UX faktorů.

Nejenže rychlost načítání webu pomůže výkonu Vaší SEO kampaně, ale je to taktéž dobré z hlediska businessu jako takového.

Co horšího může být, než když se potenciálnímu zákazníkovi načítá Váš web třeba půl minuty nebo minutu?

Pro otestování rychlosti webu doporučuji nástroje Pingdom a GTMetrix.

Ukáží Vám nejen rychlost, ale i doporučení, co na webu opravit, aby se zrychlil.

 

61. Je Vaše stránka responzivní a zobrazuje se dobře na mobilních zařízeních?

Upřímně, ve velmi brzké budoucnosti bude většina všech vyhledávání probíhat na mobilních zařízeních.

Myslím, že není třeba se vůbec bavit o tom, že Váš web by měl být přizpůsobený mobilním zařízením.

Vyzkoušejte si svou stránku s tímto nástrojem a ujistěte se, že se zobrazuje dobře na všech zařízeních.

 

62. Je na Vašem webu nainstalovaný SSL certifikát?

Google před několika lety uvedl, že SSL certifikáty budou součástí jejich algoritmu a bude je používat jako jeden z bodů hodnocení.

Dokonce Google Chrome již označuje weby obávaným štítkem „Nezabezpečeno“.

Nezabezpečený web pomocí SSL Certifikátu

Pro návštěvníky je, přijít na nezabezpečený web, velmi odstrašující.

Takové označení Vašeho webu může mít za následek zhoršení pozic ve vyhledávání a i problémy v online podnikání.

SSL certifikát by měl být nainstalovaný a funkční na celém webu.

Je dobré si to na jednotlivých stránkách zkontrolovat.

Některé hostingy jako například Siteground nabízí možnost vynuceného HTTPS a certfikátu Let’s Encrypt, který je poskytován zcela zdarma.

Použijte tento nástroj a otestujte si zabezpečení Vaší stránky a zda je SSL cerfifikát řádně instalovaný.

Jak zkontrolovat funkčnost SSL certifikátu na webu

 

63. Je typ písma na webu čitelný a je také snadno čitelný na všech zařízeních?

Tento bod je snad jasný.

Váš typ písma (fontu) by měl být čitelný.

Mezi nejjednoduší písma patří třeba Open Sans, Montserrat, Trebuchet MS, Ubuntu a Playfair Display.

Osobně vždy doporučuji využívat databáze Google Fonts, jsou to jednoduše zobrazitelné fonty a většina prohlížečů a zařízení si s nimi hravě poradí, taktéž integrace je na většině CMS (redakčních systémů) jednoduchá.

Jen dejte pozor na diakritiku, ne každý font, který najdete, ji umí zobrazit korektně.

 

64. Je velikost používaného fontu dostatečná, aby byl text jednoduše čitelný na všech zařízeních?

Mít velký, čitelný font na mobilních zařízeních je velmi důležité.

Uživatelé by neměli Vaši stránku zoomovat, aby byli schopní přečíst text.

Mrkněte na tuto příručku, obsahuje další zajímavé informace o optimalizaci velikosti fontů.

 

65. Používá Váš web agresivní reklamní formáty?

Google uvedl, že jejich algoritmus degraduje ve vyhledávání stránky, s agresivními vsunutými vyskakovacími okny.

Agresivně vyskakující popupokna na webu

Upřímně Google v tomto nijak neobviňuji, protože takovéto strategie jsou dost otravné.

Pokud je chcete použít, načtěte je pouze tehdy, až když uživatel navštíví druhou nebo třetí stránku Vašeho webu.

A rozhodně bych se kompletně vyvaroval načítání takovýchto popup oken na mobilech (pokud je tedy nelze jednoduše zavřít třeba rychlým pohybem prstu nahoru nebo dolu).

 

66. Má Váš web agresivní umístění reklam?

Jedním z prvků, na které byl původní algoritmus Google Panda zacílen, bylo agresivní umístění reklam spojené s tenkým obsahem (anglicky thin content, tj. obsah, který nemá žádnou nebo má jen minimální přidanou hodnotu).

Samozřejmě příjem některých podnikání závisí na výnosech z reklamy, ale někteří to přehánějí.

Pokud chcete mít dobré výsledky ve vyhledávání, vždy doporučuji nejprve myslet na uživatele.

Myslíte, že jim pomůže, 10 blikajících reklam na webu, aby dosáhli cíle nebo vyřešili problém, na který hledali odpověď na Vašem webu?

Každá stránka, která je tvořena s ohledem na SEO a přitáhnutí nových návštěvníků, by měla být tvořena zejména pro potřeby uživatele.

Nepřehánějte to tedy s reklamami a přemýšlejte o tom, jak je umístit rozumně tak, aby to nenarušilo uživatelovu zkušenost s Vaším webem.

 

Lokální

67. Je Vaše adresa viditelně zobrazena?

Pokud se snažíte dostat do vyhledávání Vaši stránku díky lokálnímu SEO, musí být zobrazena na stránce Vaše adresa.

Nemusí to být hned nahoře, ale melo by to být ideálně někde uprostřed stránky nebo v patičce.

Lokální SEO - umístění adresy na webu

Jen buďte opatrní, pokud máte více adres (třeba máte více poboček) a máte adresu umístěnou v patičce.

Většina patiček je zobrazena na celém webu, takže jsou pak vidět na každé stránce.

To samozřejmě nevadí, pokud máte jen jednu adresu – třeba pobočky.

Ale pokud jich máte více, měli byste zobrazit pouze jednu adresu na relevantní stránce (pokud třeba píšete nebo zmiňujete Vaši pobočku v Praze a podobně).

 

Strukturovaná data

68. Používá Vaše adresa strukturovaná data?

Google tvrdí, že strukturovaná data nejsou součást jejich algoritmu.

Nevím, jestli to je nebo není pravda.

Věřím však, že pokud strukturovaná data implementujete správně, může to mít pozitivní dopad na SEO a umístění ve vyhledávání.

Strukturovaná data Google

Jako takové úplné minimum, dávám vždy adresu do strukturovaných dat, tím pomůžete Google lépe porozumět Vaší stránce a firmě.

 

69. Používá Vaše stránka strukturovaná data?

Dobrý prospěch budou mít ze strukturovaných dat většinou lokální businessy.

Pro Vás je dobrá zpráva, že většina redakčních systémů (CMS) jako třeba WordPress mají integrovanou fuknci značení strukturovaných dat a provedou základní nastavení sami.

Třeba tento Schema plugin funguje perfektně pro WordPress.

 

70. Jsou strukturovaná data nastavena správně?

Ujistěte se, že máte strukturovaná data správně nastavena.

Opravte chyby ve struktuovaných datech

Nejlepší nástroj na otestování je: Google’s Structured Data Testing tool.

 

71. Dáváte rady ohledně zdraví, financí nebo právních věcí?

Mnozí věří, že aktualizac algoritmu Google 1.srpna 2018 (takzvaná „Medic“ aktualizace) se zaměřila na weby a stránky typu: „Your money, Your life“ YMYL (Tvoje peníze, tvůj život).

Zkráceně a zjednodušeně – stránky, které nabízejí finanční, právní poradenství nebo poradenství ohledně zdraví, jsou podrobeny větší kontrole ze strany Google.

Hlavní důvod je ten, že některé weby poskytují nesprávné, neprokázané nebo nepřesné informace v těchto odvětvích zmíněných výše a mohou člověku, který je najde, reálně ublížit.

Google chce mít ve vyhledávání hlavně stránky s přesnými informacemi.

Ono to je i dost zřejmé na základě toho, jak stránky, dle svých pokynů pro vyhledávače, hodnotí.

Takže se ujistěte, že Váš obsah je přesný (bez ohledu na to v jakém odvětví pracujete).

 

72. Používáte příslušné texty o odmítnutí odpovědnosti (disclaimery)?

Veškeré zdravotní, finanční a právní poradenství by mělo být doprovázeno příslušnými oznámeními o odmítnutí odpovědnosti.

 

73. Je na Vaší stránce seznam a odkazy na všechny příslušné zdroje informací?

Plagitorství vás může hodně poškodit.

Na internetu však může kdokoliv ukrást, zkopírovat a distribuovat Váš obsah a myšlenky.

Vím, že je to naprd, ale nemusíte být jako ostatní na internetu.

Když získáte nějaké informace z nějaké cizí stránky (které jste předtím nevěděli), měli byste umístit do článku odkaz na takovýto web.

Je to etické a zdvořilé.

Navíc to udělá Vaši stránku důvěryhodnější (jak pro uživatele, tak i pro vyhledávače).

 

74. Má Váš obsah na blogu viditelného autora?

Každá informační stránka, jakou jsou třeba příspěvky na blogu, by měla mít viditelného autora, který článek napsal.

Viditelný autor obsahu u článku

Skrytí Vaší identity bylo v počátcích blogování běžnou praxí (Ramsay Taplin).

V těchto dnech to ale spíše více ublíží než pomůže, pokud se bavíme o výkonu SEO Kampaně.

 

75. Je autor důvěryhodný a kvalifikovaný psát o tématu?

Anglicky se to jmenuje E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) a bylo to největší tématem od aktualizace Google algoritmu 1.srpna 2018.

Doposud se řeší, zda se jedná o jeden z hodnotících faktorů Google nebo ne.

Je občas sranda to sledovat (ale většinou je to úplná ztráta času), ale já osobně si myslím, že na tom nezáleží.

Obsah na Vašem webu o Vašem tématu by měl psát totiž pouze někdo kvalifikovaný.

Toto pomůže nejen Vašemu podnikání, ale i výkonu SEO kampaně.

Přemýšlejte o tom:

Která stránka má větší hodnotu?
  • Stránka A, kterou napsal někdo, kdo má v odvětví, o kterém píše, dlouholeté zkušenosti.
  • Nebo stránka B, kterou napsal populární pisálek, kterého jste si najali za pár korun někde na Stovkomatu nebo Fiverru?

Dává logicky smysl, že Google odměňuje obsah napsaný někým kvalifikovaným, někým, kdo o odvětví něco ví.

 

76. Má každý článek na blogu detailní info o autorovi?

Dle mého názoru, každý příspěvek na blogu by měl mít uvedeného autora a také podrobný životopis nebo info o tomto autorovi.

O autorovi - informace na blogu

V informacích o autorovi by mělo být vysvětleno, proč je autor kvalifikovaný psát o tématu.

 

77. Má každý autor svou vyhrazenou a podrobnou stránku o sobě?

Není to úplně nutné, ale myslím, že stojí za to, aby měl každý autor, který třeba na blog přispívá, svou vlastní stránku s informacemi o něm.

Zvyšuje to důvěryhodnost obsahu webu.

Info o autorovi pod článkem je krátkým popiskem o autorovi.

Nicméně vlastní, autorská stránka může sloužit jako podrobnější popis spolu třeba s odkazy na profily na sociálních sítí nebo dalšími články.

 

Dosažení cílů

78. Má stránka jasné CTA? (call to action)

Někteří věří, že Google klade důraz na splnění cílů.

„Splněním cíle“ je myšleno to, co má uživatel provést na Vaší stránce.

To bude záležet také na použitém klíčovém slovu.

Kontaktní formulář na webu

Například, kdyby mým cílem bylo dostat se ve vyhledávání nahoru na klíčová slova „tvorba webových stránek Brno“, ideální splnění cíle by bylo, kdyby potenciální zákazník vyplnil poptávkový formulář nebo mi rovnou zavolal.

Sice je pro Google složité „to změřit“, ale je to dobrý obchodní cíl.

Každá stránka na Vašem webu by měla mít nějakou výzvu k akci (call to action – CTA).

Jak jsem zmínil, Vaše CTA bude hodně záviset na záměru a na cílovém klíčovém slovu.

Pokud se jedná o stránku s produktem, bude Vaše CTA výzva k nákupu (nebo třeba přidání produktu do košíku).

Pokud to bude třeba „Top of the funnel (ToFu)“ s informačním obsahem, může být výzva k akci (CTA), třeba že požádáte uživatele, aby sdílel Vaši stránku nebo zanechal komentář na blogu.

 

79. Dá se stránka sdílet?

Tlačítka pro sdílení na sociálních sítích by měla být zobrazena na všech informačních stránkách, protože je velká pravděpodobnost, že budou sdílené (pokud jsou dobře napsané).

Tlačítka pro sdílení na sociálních sítích na blogu

Udělejte sdílení obsahu pro uživatele co nejsnažší.

Pokud tlačítka pro sdílení nepodporuje přímo Vaše webová šablona, doporučuji použít například plugin SumoMe.

Těch možností je nespočet.

 

Design a Uživatelské rozhraní (User Interface – UI)

80. Je webdesign stránky moderní a aktuální?

Některé webové stránky potřebují hodně vylepšit.

Investice do zlepšování designu webu nejsou vyhozené peníze.

Design by měl být vždy moderní.

Z pohledu SEO je třeba najít rovnováhu mezi designem a UX.

Berte design vážně!

 

A to je vše!!

Uff… Bylo toho hodně, co napsat a nad čím se zamyslet.

Doufám, že Vám tento On-Page SEO checklist pomohl a naučil Vás, jak lépe optimalizovat Vaše stránky, aby je měli uživatelé i Google rádi.

Máte nějaký dotaz?

Zanechte mi zprávu dole v komentářích a já Vám rád poradím.

Pokud Vám tento checklist něco dal, pošlete ho všem, kdo by o něj měli zájem a komu by mohl pomoct.

Děkuji za přečtení!

Získejte zdarma můj 80ti bodový On-Page SEO Checklist a dosáhněte skvělých výsledků ve vyhledávání s On-Page SEO.

Ondřej Barták

Ondřej Barták

Jmenuji se Ondřej Barták. Jsem podnikatel a dobrodruh žijící částečně v Česku a USA. Díky mým zkušenostem nejen z českého, ale i zahraničního trhu, pomáhám podnikatelům budovat profitabilní systém online propagace tak, aby nemuseli vykrádat banku a i přes to byli schopni znásobit svoje podnikání a vytvořit si stabilní přísun nových objednávek, poptávek a zákazníků.

Zanechte komentář